Mobile logo

VISIE

Onze visie op ons bedrijf, op de markt, op de rol die we daarin hebben te vervullen, nu en in de toekomst.  

 

Waarom doen we wat we doen? Waarin zijn wij actief? Wat is onze markt? 

 

Wij heten “Confiserie Bogaert – De Smet”; en confiserie dat betekent “snoep”, “suikerwerk”, of  “zoetwaren”. 

Dat lijkt nog steeds het dichtst aan te leunen bij onze activiteit en de markt waarin we actief zijn, maar het is ook al een tijdje niet alleen dat meer.

 

Snoep(en) neemt een belangrijke plaats in ons leven. Al in de oertijd hielden de mensen meer van zoete dan van bittere smaken en  brachten liever zoete dan bittere vruchten van het veld mee.

 

Jagers haalden honing uit nesten van wilde bijen, en glaceerden vruchten en noten ermee, van de Indiërs leerden we hoe suiker uit suikerriet kon worden gehaald, en andere ontdekkingsreizen brachten de cacao.  

 

Later – en dat was in onze regionen – ontstond echt “snoep”, maar dat was aanvankelijk erg duur en  voorbehouden voor de hoogste kringen waar het ook als welkomstgeschenk werd gebruikt; tot een Duitse apotheker in 1747 ontdekte dat suiker ook uit goedkope bieten kon worden gewonnen. 

 

Snoep kwam in die dagen ook van bij de apotheek omdat men geloofde in haar geneeskrachtige werking: en dat “helende” is voor een stuk – minstens mentaal – ook zo:  

 

Want ook nu nog speelt snoep een belangrijke rol op momenten in ons leven, of tijdens onze dag:

 

 

  • Om iets te víeren
  • Als symboliek bij specifieke feesten en feestdagen
  • Als troost  
  • Voor de gezelligheid 
  • Wanneer we iets doen iets waar snoepen ‘bij past’ (tv, cinema..)
  • Als beloning (bijvoorbeeld omdat we hard gewerkt hebben)
  • Als we tussendoor honger hebben
  • ...

 

Maar er zijn ook negatieve aspecten aan snoepen: te veel kan ongezond zijn, er zit af en toe een aspect “verboden vrucht” of “guilty pleasure” aan vast. En er zijn “tegenbewegingen”. 

 

Steeds meer mensen houden zich vandaag bezig met bewust eten, en bewust snoepen is ook een trend aan het worden. Bvb. suikervrij eten had vroeger enkel medische redenen, maar nu maken mensen vaak een bewuste keuze voor verantwoorde suikervrije, glutenvrije of bvb veganistische zoetigheden.

Evenwichtige voedingsgewoonten en actieve levensstijl zitten in de lift, en zowel de overheid, als  koks en diëtisten verspreiden dat verder. 

Daarnaast zijn er andere evoluties in de samenleving die hun weerslag vinden op nutritionele trends: de meer en meer multiculturele samenleving, de wereldkeuken, het gebrek aan tijd van vele mensen (snacking) etc…

We zien steeds meer fruit & vegetable snacks, smoothies, energy & fitness snacks, breakfast snacks, etc.. 

Ook andere duurzaamheidscriteria (verpakking…) spelen een steeds grotere rol in onze samenleving, en wij willen hier actief op inspelen.

 

Onze sterkte bij Bogaert – De Smet, en hetgeen ons heeft gebracht waar we nu staan, is altijd gekenmerkt geweest door fijnmazigheid, flexibiliteit, snelheid, dicht bij onze klant staan en zich inleven in de wereld van onze klanten. 

 

Dat deed Gustave Bogaert door te zoeken naar goede producten en met kar en paard te leveren, daarin hebben we ons naargelang de tijden evolueerden aan de noden van die tijden aangepast, en dat doen we nu nog, door te werken met kwaliteitsvolle producten, door op de baan te zijn, dicht bij onze klanten, en snel te reageren; dat alles met een team van mensen die toegewijd zijn, hun job kennen, en weten waarover ze spreken. 

 

Bereikbaarheid, korte communicatielijnen, het detecteren van vraag en behoefte, snelheid….zijn begrippen die door nieuwe technologische mogelijkheden en een veranderend consumptiepatroon steeds weer anders worden ingevuld; wij zullen onze traditionele sterktes dan ook blijvend vertalen naar die evoluties.